Eerste prestatiecontract gemeente Amsterdam voor tunnels.
De Tunnel Beheer Organisatie (TBO) van de gemeente Amsterdam heeft vijf wegtunnels en een verkeerscentrale in beheer. De wegtunnels vormen essentiële schakels in het Amsterdamse wegennet en zijn daarmee onmisbaar voor de stad. Het veilig en beschikbaar houden van de tunnels is de kerntaak van de TBO.

Renovatie Piet Heintunnel
Een van de wegtunnels is de 1800 meter lange Piet Heintunnel die het centrum van Amsterdam verbindt met Zeeburgereiland. Deze tunnel is op 20 januari 2023 na een renovatie van 1,5 jaar weer opengesteld voor wegverkeer. Tijdens de sluiting heeft de tunnel een grootschalige onderhoudsbeurt gekregen waarbij de meeste tunnel technische installaties zijn vervangen. De tunnel is daarmee weer klaar voor de toekomst en veilig te gebruiken.
Om de conditie van de tunnel op niveau te houden wordt op regelmatige basis onderhoud uitgevoerd. Voor de meeste tunnels gebeurt dit op basis van inspanningscontracten (RAW). Onderscheidend is dat voor de Piet Heintunnel sinds de openstelling, het beheer en onderhoud wordt uitgevoerd volgens het principe van een prestatiecontract. Met deze contractvorm is het prestatieniveau gedefinieerd (bijv. beschikbaarheid van de tunnel) en wordt de onderhoudsaannemer uitgedaagd om binnen de prestatiekaders doelmatig en efficiënt onderhoud uit te voeren.
Het 1e prestatiecontract
Een studie van de gemeente Amsterdam voor het inkopen van werkzaamheden heeft geresulteerd in het advies om onderhoud aan wegtunnels in de toekomst via prestatiecontracten in de markt te zetten. De transitie van RAW naar prestatiecontracten is een ingrijpend verandering die ook impact heeft op de TBO van de gemeente. Daarom is gekozen een pilottraject te starten. Als pilot is gekozen om het onderhoud aan de gerenoveerde Piet Heintunnel middels een prestatiecontract te gunnen aan een onderhoudsaannemer. Deze pilot helpt de TBO in het opleiden en leren zodanig dat in de toekomst meerdere tunnels in prestatiecontracten worden uitgevoerd.
Al ruim voor de openstelling van de gerenoveerde Piet Heintunnel is gestart met het opstellen van het prestatiecontract. Joris Cramers is namens Uptime Partners betrokken geweest bij de totstandkoming van het nieuwe onderhoudscontract. Na het sluiten van een overeenkomst met de onderhoudsaannemer Yunex-Heijmans is hij als contractadviseur onderdeel geworden van het contractteam Piet Heintunnel van de gemeente Amsterdam. Daarmee vervult hij een sleutelrol in de uitvoering en beheersing van het 1e prestatiecontract van de TBO.
Aansturing contract
Deze nieuwe contractvorm legt meer taken en verantwoordelijkheden bij de onderhoudsaannemer en vraagt dus om een andere manier van werken voor de TBO. In plaats van het voorschrijven van werkzaamheden is de onderhoudsaannemer nu zelf in de lead om op basis van haar kwaliteitssystemen het onderhoud te organiseren.
Het contractteam van de gemeente Amsterdam stuurt het contract aan via systeem gerichte contractbeheersing. Dat betekent dat gestuurd wordt op risico's en dat in samenwerking met kennisdragers van de TBO toetsen worden uitgevoerd om de bevestiging te krijgen dat de onderhoudsaannemer haar contractverplichtingen uitvoert. In deze transitie van “voorschrijven van” richting het “risico gestuurd toetsen van” ligt voor de TBO een uitdagende opgave. Deze wordt aangepakt door het herijken van processen zodanig dat de organisatie kan groeien in het doen en denken van prestatiecontracten. Joris heeft vanuit zijn rol in het contractteam een leidende rol in het onder de aandacht brengen en begeleiden van de transitie naar prestatiegericht werken.
Fotograaf: Tom Feenstra